tiistai 23. kesäkuuta 2026

Vasaralla otsaan! (sairas nyky-yhteiskunta!, ja korjaus- sekä toimintaehdotuksia)

 



Kuvan vasara ei ollut käytetty "astalo", 
viaton naulain vain malliksi;)



Keskisuomalaisesta ma 22.06. :

"Miestä, s.-72, lyötiin astalolla ja tämä sai vakavan vamman. Paikalta pidätettiin vuonna 2006 syntynyt mies."


Tuo -72 syntynyt on yksi vanhimmista kaverisuhteista, 4 v nuorempi mutta samalta paikkakunnalta ja samat koulut käyty. Ja samalla Saxonin keikalla oltu;). Yhteistä on myös se kumpikin on pelaillut oman aikansa dopingin kanssa ja siihen tämäkin liittyy.


Kaveri oli sopinut kahden raksulistan (rauhoittavia lääkkeitä) kaupat ja sovitulle paikalle mennessä tapahtuikin äkillinen, väkivaltainen teko, ilmeisesti ryöstötarkoituksessa, Eli kun ne listat maksoi jotain 60-70 euroa niin aika pienestä summasta on nykyään hengenlähtö lähellä.









Aiemmin oli ns. Vanha Liitto (rikollisten kesken) joka ei sinänsä ollut mikään liittouma vaan sellaiset yleiset käyttäytymissäännöt eli maksetaan sovitut ajallaa, jos ei pysty, ei pakoilla vaan ilmoitetaan tilanne, puhutaan ja sitten vasta jos puhe ei tehoa eikä muistutukset auta niin aletaan siirtyä verbaalisen uhkailun kautta fyysiseen väkivaltaan. Tämän seurauksena sitä vakavaa väkivaltaa oli paljon vähemmän, se oli kohdennettua syylliseen (ei tämän perheeseen, sukuun) ja asiat hoituivat aika pitkälle puhumalla.

Silloinkin tosin luonnevikaiset eli patologiset valehtelijat ja kusipäät sai kyytiä kuten pitääkin.

Vaan jossain vaiheessa kun arvot muuttuivat, alkoi tämä hedonistinen, individualistinen aika joka korostaa mulle tänne heti nyt kaikki -ajattelua, ja joka saa ihmiset toimimaan itsekkäästi, muista välittämättä.

Aikaisempi yhteisölähtöisyys, kuus'kyt-lukuinen maalaisyhteiskunta, tuhoutui kaupungistumisen, ns. rakennemuutoksen myötä, kun teollisuus ja palvelualat vaativat lisää työntekijöitä ja maatiloja alettiin isontaa kannattavuuden tähden.







Käytöstavat ja puhuminen ratkaisumallina takaisin.


Yksinäisyys, syrjäytyneisyys, masentuneisuus ja mieln erillaiset sairqaudet jne lisääntyi, ja nyt kun alle tuhat euroa ansaitsevia alkaa olla miljoona, pätkätyöläisiä, pitkäaikaistyöttömiä, psyyken sairauksista kärsiviä, narkomaaneja, alkoholisteja joilta leikataan välttämätöntä hoitoa lukuunottamatta palvelut pois, trendi on nouseva. Lisää kärsimystä, tuskaa ja yksinäisyyttä, masentumista jne on tiedossa kun hyvinvointiyhteiskunta pikkuhiljaa rapautuu halllituspolitiikan, Suomen valtion velkaantumisen ja osittain myös tämä joukon passivoitumisen tähden. Kuuluttaisin työttömiltä jne vastuullisuutta, paljon voi tehdä ihan itse estääkseen luisumisen aivan alas.


Terveyden ylläpito eli sen sijaan että maataan kotona ja tuijotetan hypnoruutua, lähdetään ulos, lenkille tai kuntrokävelylle, etsitään itselle sopivva kuntoilumuoto (itse kävelen/pyöräilen) ja samalla huolletaan mielenterveyttä hakeutumalla samanhenkisten seuraan, tehdään asioita yhdessä. Ei jäädä masentumaaan himaan.. .





Kanna vastuuta itsestäsi, se on velvollisuutesi muita kohtaan!


Narkit voisivat edes opettella käyttämään sitä kamaa, ottaa selvää mitä vetää, miten sitä käytetään jotta taudit ei leviä, ja käyttö eivät aiheuta tarvetta terveydenhuoltopalveluille. Kuinka silti saadaan rahat riittämään muuhunkin elämiseen. Vaatii helvetisti selkärankaa ja henkistä kanttia mutta jos antaa vaan mennä, ei enää tietyn pisteen jälkeen pysty palaamaan alkuun vaan homma jatkuu kuolemaan saakka.

Kannatan rekisteröityville kamanvetäjille ilmaista kamaa ja käyttöpaikkaa, tästä hyviä kokemuksia es Tanskasta, Kööpenhaminan heroiiniongelma hävisi lähes olemattomiin ysärin lopulla kun kamaa alettiin jakamaan.

Kahden vuoden sisällä 80% käyttäjistä oli lopettanut kun he tajusivat että ei se kama oikeastaan ole pääasia vaan kaikki sen ympärille kertynyt systeemi joka muodosti ihmisen elämän.

Sitten oli se 10% joka oikeasti tykkää vetää, olla oloissaan mutta kun heiltä poistui paine hankkia kamaa varastamalla jne niin heille jäi normirahat käteen ja heidän elämänlaatunsa parani sadoilla prosenteilla ja heidän sukulaiset, ystävät huokaisivat helpotuksesta kun asiantila vakiintui eikä enää häirinnyt heidän elämäänsä.



***************


    Kas kun sitä kamaa on saatava niin sitä kusettaa niin äitiä, isää, omaa lasta, ihan ketä vaan.. . 

    Olen kuunnellut vieressä kun nistimuija, 40 vee, kusettaa muistisairasta isoäitiään väittäen olevansa     toisessa kaupungissa ja tarvitsevansa rahaa terapiaan ja niinpä mummolta rapsahtaa 300 euroa             tilille joilla lähdetään hakemaan kamaa. Itse en moiseen kykene vaan minulla on ollut niin eri                lähtökohta koko touhuun.



***************

Suomessa vain on se että kun tällaista esittää niin heti huudetaan että ei se täällä toimi!! Miksei toimisi, olemme aivan samanlaisia ihmiselämänmuotoja kuin tanskalaisetkin?! Ja samanlainen yhteiskuntarakenne, monipuoluedemokratia sekä pohjoismaiset ihanteet.

Samoin etsitään kaikki mahdolliset vastalauseet, ne kaikkein epätodennäköisimmätkin, tyrmätään ajatus heti alkuun. Ihmeellinen asenne kun samaan aikaan vaaditaan ratkaisuja?! Muutosvastarinta on muutenkin aivan ällistyttävää ja ennakkoluulot - ehdotin vastikkeellisuutta Facessa joku vuosi sitten ja ensimmäiset kaksi vastaajaa antoivat ymmärtää että eihän työttömiin voi luottaa, miten heidät voisi päästää oman vanhuksen kotiin keskustelemaan, siivoamaan jne? Sillä työttömässä täytyy olla jotain vikaa kun se on työtön, niinkö? Itse ei tosin ehditä/jakseta pitää huolta omista vanhuksista, se sysätään yhteiskunnalle!!




Niin ja eihän nistejä pidä paapoa vaan rangaista!

Heittää linnaan lopuksi elämää ja kadottaa sellinavain. Kenenkään mieleen ei tule että se linnavrk maksaa saman verran kuin hoitovrk sairaalassa tai vieroituksessa, sen 500 - 600 euroa (tarkistettu vanginvartijalta sekä kahdelta hoitajalta, luku noin..).


Työttömiltä odottaisin avoimempaa suhtautumista korvauksien vastikkeellisuuteen sillä jos sen rahan eteen joutuu vähän tekemään jotain, sitä myös arvostaa enemmän ja sen käyttöä miettii, tyyliin: - tein viikon töitä ja ansaitsin x määrän ekuja, nyt olen sijoittamassa summan kiinasta tilattuihin, turhiin mielenpiristystä vartiksi -tuotteisiin jotka lisäävät roskien määrää ja ohjaavat resursseja typeriin tavaroihin, turhanaikaisiin hilavitunvitkuttimiin, onko mitään järkeä?


Tuontitullit ylös, stop krääsälle!!


Edelliseen liittyen, pitää alkaa suosimaan, jos vain on varaa, suomalaista työtä, tuotteita, palveluja. Kotimaanmatkailua voi harrastaa ulkomaille rahankantamisen sijaan. Sanoisin että jopa harmaa talous on parempi kuin kiinan krääsä ja kalliit ulkomaanmatkat, tähän liittyy myös lentämisen tolkuton hiilijalanjälki.


***************


Yhteisöllisyyttä lisääviä toimia, vapaaehtoistoimintaa, vertaistukea, kokemusasiantuntijoita.. . Näitä lisää, kiitos!


Joustavuutta byrokratialta, mahdollisuuksien luomista pien- ja keskisuurille yrityksille, järkevää koulutusta työttömille. Typerät vaatimukset pois tai ainakin niihin pitää luoda poikkeukset johtuen asuinpaikasta jne. Ei auta vaikka olisi kuinka pakko lähettää sata hakemusta vuodessa jos työtä hakee sata ja paikkoja on kaksi.


Luovuutta työvoimatston toimiin eli kun teillä nyt on tiedot millaisa ihmisiä, mitä taitoja, kokemusta jne omaavat niin miksi ei Työvoima voisi yhdistaa ieittyä porukkaa ja ehdottaa heille että perustakaa tällainen firma johon voitte sijoittaa 6 kk:n korvaukset pääomaksi ja työllistäkää itsenne. Alkuun verohelpotuksia mitä nyt ekonominen puoli tarvitseekaan.


Tulevaisuudessa tarvitaan rajusti hoivapalveluja!!


Miksi ei perustettaisi pieniä firmoja jotka hoitaisivat jonkun alueen vanhat, sinne jääneet ihmiset jotka asuvat vielä kotinurkissaan, auttaisivat heitä pysymään mahdollisimman pitkään siellä missä haluavat asua. Nyt suuntaus on että isot firmat kärrää vanhuksdet johonkin -tun palvelutaloon, vieraiden ihmisten keskelle, kauas kotinurkista ja vieläpä verottavat kohtuu kallista hintaa. Josta osa lankeaa veronmaksajille.


Eli mitä pidempään ihmiset saavat asua kotinurkissa, sen paremmin he voivat ja sitä kautta vähenee sairaudet ym kulut javars hoitopaikkaa tarvitaan vasta finaalivaiheessa. Mitkä säästöt!!


Ei niiden firmojen tarvitse olla kultakaivoksia, kunhat elättävät hlökunnan ja heidän perheensä. Ja kun joltain alueelta alkaa hoivattavat loppua niin siirrytään muualle, lopetetaan firma, perustetaan uusi, ihan mitä vaan. Ei asiota tarvitse alkaa rakentaa ikuisiksi?!








Ja lopuksi, paljon toistamani viisaus:


                    Jos haluat vapauden, kanna vastuusi.

                    Jos haluat oikeudet, tee velvollisuutesi.



Hyvää kesää ja miettimisen, keskustelun aiheita, ajatteli ja innovoi kunnioittavasti,


Sus'



                                                    "Kuka sitä pulkkaa kiskoi, kuka siinä istui??!!

                                                            Takapenkki huutaa milloin perillä -

                                                                NO EI VITTU IKINÄ!!"


                                                                     Paula Vesala - Pulkka






Ystävyyden loppunäytös

 



Aina annoin anteeksi, en jaksanut kantaa vihaa

Vuosikausia venasin, kun jäit taas vähän velkaa

Minua et huomioinut vain hetken hyväksikäytit

Ja sinä aina viaton, olit ja syyttömältä näytit!?



    Harhaa, paskaa, kusetusta

    Totuus rahasta varastetusta

    Vedit ränniin, kaiken! ja velaksi

    Kodin vuokrat, pystyyn ja: - Taksi!



    Lisää kamaa, samaa, uutta, erilaista ja vielä kuutta

    Kokeiltava seoten, psykoosissa ulvoen, susikuuta.

            Keskipäivällä. (;D)



Viimein virheen, virallisen rajan yli ja vapauteen

Pääsin eroon, kuoletit tunteet - vajosit varkauteen!

Veit tavaraa niin turhaa, vaan kun kodistain: - MURHAA

Kotirosvo!! ihan liikaa, en enää anteeks' , pysty, et saa!



        Lisää vetoo, nappii, viinaa - sekaisin ja vielä vähän

        Essoo, pihvii, kontit, piinaa - painaa, itkettäähän

        Oma tyhmyys, ja huolella! Myös rakkain, hän!?!;(

        Suru, syyllisyys, hylkää viimein, valiten elämän.. .





Ikä alkaa, painaa hartees', yksin kun vasten tuulta käyt

Olis tarpeen, edes yksi ystävä kun yksin, nyt unien näyt

Todeksi muuttuvat, painajaista pitkää, eikä herättäjää

Kuka välittäisi, tahtoisi ede?, kurjaa ihmistä kieroon jää..



            Auttaa enää kiittämätöntä, kus’päistä paskaa pettäjää?

            Ei enää, ei koskaan; ei enää, ikinä!!.. Ei, ei, ei, ei enää!!



Sus'060624



sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Seisaus-Keikauskesän, päivät lyhenee..eeeeiii!!

 Arki-inkontenssi-ilta


Virtsaus vapautti miehen,

päästi pojan pälkähästä,

pahaisesta pakosta!


Kostaja riensi paikalle,

liian myöhään,

kuin sinitakit lännensarjoissa.


Välähti mielessä salama,

-  Pyörryin perkele!

Kaikenlaista yhteen


iltaan arkiseen.

Inkontessiseen.

Tippaan viimeiseen.


Sus’210223


Virtsan olemassaolo alkaa voimistua näin vanhuuden porteilla.

Karkailee mieli, tippa, tolkku, mitä vielä vie..kää tuhkatkin pesästä, ajatukset lapsen mietteet, kaikki pois, päästä tilaa vuokralle, kusten alleen.


Kusta ja paskaa, tästäkö oli puhetta peruskoulussa kun vanhuudesta kyseltiin. Hajut vielä siihen niin a vot..kaa ja paljon! 


On ollut hupaisan kiireisiä tilanteita kun tietää padon murtuvan, mielessä ja housuissa tulva. Kiirehoppu!! ..mites tämä nyt alkoi pyörimään paskan ja kusen liepeillä hela postaus? Hihiiii



Shut the fuck up, man, sanoin itselleni.


Joulunodotusta, alkoi nyt!😄


Sus’



Sielunpaimen lampaan saparon, sytämein, rauhoittaa, eestaas viuhtoo. Jep.

(mieti sitä, minen viitti.)



The Srgent - Hold Your Head Up


lauantai 20. kesäkuuta 2026

VAPAA KIRJOITUKSEN VAPAUS!

 

VAPAA KIRJOITUKSEN VAPAUS

JULKISTAAKIN SIKS' KIRJOITIN



Vapaa sana, mustekasettikin ilman eestä, flaijerin monistan

Ottava kanta, runomuotokin tuttu, tutkiva! Kirjoitan toistan

Vapaa puhe, mielipiteen suustaan saa! puolesta ja vastaan?

Vankiloitta sanon, ylös kirjoitan, -tu! Vaikka maalilla seinään!


Graffitin tuomio Gaddafin huomio Diktaattorin ääliön

Salaisen poliisin Gestapon Äffäsbeen, välineen mi' pelon


ongelman ratkaissun luuli kuuli sanoman saman voiman

uudestaan katkaisu toimi tuska toistui kansan korvin

liian moni liian isosti osa suur juur kostutti kankaan

Molotovin ryypyn lasin rikkoi levis tanssiin liekit soikin


Vastaan käy kääntyi kansan mieli mustui kivusta muistoon

palajavat, ei näe, hyvän, ansan haistoi, ja aamusta kumoon

Valtaan uuden läpinäkyvän, edustavaan, eik demokratiaan

vanhaan voita muut tavat, propagandisoiden on turhaan


Kun pelon voittaa kerran sen verran voimaa, on, saan

varoitteen, koittaa kun pahan uuden kerran, valoon se

Paljastavaan este, hämäykset huijautuvat vanhaan

lankea en, on maa sees', ,ja vapaa! rauhaan tulkoon he


Nuo vapaat ihmiset, kansalaiset uurnilla, vaaleilla oikeilla vaalii

saamaansa hyväää, hiljaa koskaan enää pysy, vaikene jos väärä

viekas vittumainen nostaa päänsä pahuus, väsy, tappaa setii

viheriäisiä miehii pienii tunnuksettomii, Net tutkiva on jäärä!-


päisen perkeleen paikoilleen valittu, viran, vilpit hutkiva hengil

tä tuo intomielinen vapaaehtoinen kun klikit potkivat paskaks'

noilla maihin nousseilla nastoilla nauloilla koviks' astuvat, kengil

Käy päälle pahan linttaan alle kun jäi, ruhjoi oliks' kivaaki? Siks'

päkin avaa juo kurkun kastuvan pulputtavan kosken janoinen

Loppusanailun vain siks' ett' vapaa sen kirjaamaan, julkistaen!


Jos huvitthalutt-aa!!


Sus' toinen keskuuta kaxkuus








Haikaran suuruus, vapaus värityksen






Kesään koreasti syksyll' tuhkaan talveks valkoiseen kevään kirjot palautti!!


Nyt romuna metallisen toverin kiertokaverin sai, lie ollen osanen uutta tavaraa, kierrätysmetallisankoko vai jokin muu? On avaruus avaraa-


Keskikesän kulminaatioitumispiste, siis seisaus....kliks ja lyhenevää, talven samaa kohti kellot käy.


Sus'


vapaa suomalainen kirjoittaja runojen, sanoiks' lauluihin ja mielipiteetkin saa.

Kuka kaipaisi sensuuria, salpolis ovellas olis joka kirjeen poperässä, perkele. No can do!


 Hammer to fall, stay! 😊😎😜


perjantai 19. kesäkuuta 2026

Rainbow -tribuutti ulos tänään!!!

 

Rainbow 1980-luvun alussa, oik Joe Lynn Turner, voc.


Yksi kaikkien aikojen suosikkiyhtyeistäni, Rainbow, saa tänään kunnianosoituksen muiden muusikoiden toimesta. Siistejä esiintyjiä, siistiä musaa. Me so happy now😍😊😄


1. Long Live Rock ’N’ Roll – Bob Daisley, Graham Bonnet, Ron ”Bumblefoot” Thal, Carmine Appice, Don Airey
2. Man On The Silver Mountain – Sebastian Bach, Doug Aldrich, Bob Daisley, Carmine Appice, Mick Box, Jonathan Cain
3. Stargazer – Derek Sherinian, Marty Friedman, Vinny Appice, Jürgen Engler, Joe Bouchard, Ronnie Romero
4. Lady Of The Lake – ANGEL
5. Rainbow Eyes – Mike Tramp
6. Since You Been Gone – Marty Friedman, Vinny Appice, Graham Bonnet, Jürgen Engler
7. Kill The King – Rick Wakeman, Bob Daisley, Vinnie Moore, Marc Lopes, Chris Adler
8. The Temple Of The King – Steve Morse, Phil Soussan, Ronnie Romero, Simon Wright, Jonathan Cain, Kevin James Morse
9. Jealous Lover – George Lynch, Vinny Appice, Andrew Freeman, David Ellefson, Jonathan Cain
10. I Surrender – Eric Gales, Tim ”Ripper” Owens, Phil Soussan, Don Airey, Chris Adler
11. Catch The Rainbow – Doogie White, Derek Sherinian, Chris Poland, Vinny Appice, Bob Daisley
12. Street Of Dreams – Paul Shortino, Joel Hoekstra, Joe Bouchard, Fred Aching, Jonathan Cain
13. Stone Cold – Vivian Campbell, Joe Lynn Turner
14. I Surrender – Marcus Nand, Candice Night


Sus'




Ronnie James Dion alkuperäiseen lauluun verrattuna ihan ok, jumalat on jumalia...



Riku Mustalisä täytti keväällä 81 vuottta!!! Ja tolkuissaan, siistiä!! <3 <3 <3