Jaahas, mitä tulee mieleen? No, nehän ovat siis turvavyöt, ilmaisua käytettiin vielä vuoden 1955 Hanki-rallin dokumentissa, milloin lie muuttunut turvavöiksi. Kuukkeloimatta veikkaan että ruotsalainen keksintö, Volvot ja Saabit on aina rakennettu turvallisuus edellä.
Mutta onpahan sympaattinen dokumentti, suosittelen. Sanonpa jopa että harvoin olen käyttänyt 14 minuuttia elostani näin hyvin. Kolisee ja on avartava varsinkin jos tykkää ralliautoilusta.
On muuttunut systeemit. Tuohon aikaan ajettiin yhteen pötköön, 1700 km aikaan 37,5 tuntia miinus kaksi tunnin taukoa, huh huh. Helsingistä lähtö, Lahden, Jyväskylän ja Tampereen kautta takaisin. Ja kun tuolloin ei ollut suoristavia moottoriteitä vaan mutkaisia, kylien välisiä hiekkapätkiä niin kertyyhän niitä kilsoja. Niin, ja ajettiin yötä myöten.!!
Kisan jälkeen kuskit joutuvat tutkimuksiin joiden tulos oli että jos on noin muutoin kunnossa niin moinen rupeama ei aiheuta ylimääräistä ongelmaa. Testit tehtiin tietty myös ennen kisaa jotta oli vertailtavaa. kuriositeettina mainittava että mukana oli yksi ulkomaalainen, puolalainen, ja kaksi naista!! Niin, ja mukana on automerkki EMW!!
BMW tulee sanoista Baijerin moottoritehdas, ja aikoinaan valtasi tuon Eisenacher MotorWerk in. Sodan (MMII) jälkeen bemari muutti Múnchen iin, ja itä-Saksan puolelle jäi yksi tehdas joka alkoi valmistaa taas EMW-autoja ja prätkiä.
Ralli päättyi yleisö-erikoiskokeeseen (jo tuolloin joskin oli vain EK). Ajoivat ympyrää jäällä, Le Mans -lähdöllä, eli kuski juoksee autoihin ja käynnistää, rynnistäen baanalle.
Isomman luokan, yli 1600 kuutiosenttiä konehuoneessa, voitti pari Koivulehto/Haarla ja pienemmän luokan eli alle 1600 kuutiosenttiä, ja samalla yleiskisan eli suurajon pari Puustinen/Tivola (kuvassa)
On muuttunut rallinajo silleen että kun tuolloin keskinopeus oli n. 70 km/h erikoiskokeilla, niin nyt se on jotain 120 - 150 km/h. Kaiken maailman erilaiset tehtävät jääneet pois ja ajetaan vain pätkien nopeimmasta ajasta ja asia jota kaipaan, eli pimeän ajan erikoiskokeet, ovat jääneet liki pois.
Muistan kun oli Jyväskylän Suurajoissa 1978-79 ajanotossa vapaaehtoisduunissa niin ne yölliset oli hienoja!! Autojen tolkuttoman kirkkaat valot halkoi maisemaa, taivasta, moottorit murisi ja kiljui pimeässä.. , jännää, hyvin jännää!!
Nostalgisena,
Sus'
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jättäkää jonkinlainen merkki, ihan riittäisi Luin postauksen ja oli jees/paska/tylsä/valitse jokin adjektiivi tähän;)