lauantai 17. lokakuuta 2020

Saturday Classics 171020

 

Tapio Rautavaara 8.3.1915 - 25.11.1979
Kiitos kaikesta mitä olet tehnyt Suomen, 
ja  ihmisten mielenterveyden edestä.

Tapio Rautavaara on itsessään niin iso legenda että oksat pois!! Ihan minkä vaan biisin voisi häneltä soittaa mutta nyt mennäänkin biisi edellä. En ihan heti edes muistanut että Kulkuriveljeni Jan on alkuperältään Tapsan biisi. Laitan tähän sanat ja kommentoin lisää:


Minun veljeni Jan, oli kulkuri vaan.
Kodin hylkäsi hän sekä maansa.
Kaiken jätti hän sen, oli onnellinen,
Kun vain soitella sai kitaraansa.

Kotitölli niin ahdas ja harmaja on,
Sydän täällä on raskas ja laulamaton.
Minä ymmärrän sen, miten onnellinen
On mun kulkuriveljeni Jan.


Minun veljeni Jan, halus tanssia vaan.
Siellä maantiellä tanssi on työnä.
Siksi lähti hän pois että soitella vois,
Näin hän selvitti sen sinä yönä.


Täällä painavat huolet mun askeliain,
Niiden vuoksi se askele raskas on ain.
Minä ymmärrän sen, miten onnellinen
On mun kulkuriveljeni Jan.


Minun veljeni Jan, iloluontehellaan
Tytöt hurmasi täällä ja tuolla.
Vaikka minne sen vie, veli veitikan tie,
Hällä ystävä on joka puolla.


Minä luota en lempeen ja tyttösihin.
Minut petti mun armaani ainoakin.
Minä ymmärrän sen, miten onnellinen
On mun kulkuriveljeni Jan.


Mutta...
Minun veljeni Jan palas vihdoinkin, vaan
Oli vuodet jo uurteita vuolleet.
Niin kuin olleet jo ois kaikki laulunsa pois,
Siellä maailman myrskyissä kuolleet.


Kotitölli se sittenkin turvaisin on.
Se on ahdas, mutta ei rakkaudeton
Minä ymmärsin sen, olin onnellinen,
Mut ei ollut mun veljeni Jan.

Nythän on niin että minähän en voi/pysty tuota biisiä esittämään. Liippaa liian läheltä, olen se kulkuriveli joka on onnellinen vain kun saa soitella kitaraansa. Jotenkin tuo biisi menee vain niin tunteisiin, tarina tulee liki ja kaikki tämä on emotionaalisesti liikaa. En ole edes niin pitkälle päässyt ettäkö osaisin sointukierroon...  on se. Joskus törmää tällaiseen, on silleen harvinen että ei ole minun kohdalle toista vastaavaa tullut.


Tästä Elwoodin versiosta tykkään paljon.

Lisäksi löytyy versiot ainakin Dave Lindholmilta ja Suvi Teräsniskalta ja Chisulta. You tubeen ja kuuntelemaan mikäli innostaa=)

Linkkibileet täällä!


Sus'

10 kommenttia:

  1. Hyvä valinta. Valintaperustelujesi yötä uppouduin kuuntelemaan tarkemmin sanat. Ne saattaa monenkin soittoniekan herkistää. Rautavaaran biiseistä minua koskettaa eniten Reissumies ja kissa.

    VastaaPoista
  2. Enpäs ollut hoksannutkaan, että tuosta on noin monta versiota. Jälkimmäinen on parempi mun korvaan, mutta Tapsa on kieltämättä klassikko!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, laitoin you tubeen, miljoona versiota=)
      SEHV on hyvä fiilistelemään;)

      Poista
  3. Dramatiikkaa ja paatosta tässä kappaleessa. Tapsalla oli mieletön ja miehekäös ääni.

    VastaaPoista
  4. Upea on alkuperäinen ja upea tulkitsijana oli Tapsa. Tykkään kanssa tosi paljon tuosta Sir Elwoodin Hiljaisten Värien versiosta. Kyseinen bändi on muuten ainut kotimainen, jonka tuotantoa olen hankkinut kotioloihin. Eli pieni valotus siihen että jos ihmettelet kotimaisen musiikkin kritiikkiä, jota täällä kommenteissa putkahtelee. On siellä paljon, joita olisin voinut hankkia, mutta eipä ole tullut hankituksi. Nyt alkaa kuulostaa Nykäseltä. Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  5. Tämä on todella kaunis kappale, niin Tapsan sävellys kuin Helena Eevan sanat.

    Elwoodien tulkinta oli mukavan erilainen, hyvä sekin. Itse taisin aikoinaan kuunnella Tapsan esityksen lisäksi Harri Saksalan versiota kappaleesta. Hyvin useasti versioitu biisi muuten, hyvä niin.

    Osallistuin klassikoihin ajastetulla biisillä, olin reissussa, enkä ehtinyt linkittää oikeaan paikkaan, mutta löytyy nimeni linkistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasinpas viimein kommenttisi=)
      Sanat on kyllä puhdasta taidetta, niin osuvat ja hienot, kiitos kun kerroit sanoittajan.

      Poista

Jättäkää jonkinlainen merkki, ihan riittäisi Luin postauksen ja oli jees/paska/tylsä/valitse jokin adjektiivi tähän;)